Cztery pory roku – pejzaże
W malarstwie pejzażowym znajdującym się w zbiorach Muzeum Podlaskiego w Białymstoku odnaleźć możemy wiosnę, lato, jesień oraz zimę. Cykl pór roku i związanych z nimi przeobrażeń zachodzących w naturze oraz zmieniające się warunki atmosferyczne pobudzały wyobraźnię artystów. Przyroda była dostępna na wyciągnięcie ręki – wystarczyło tylko spakować sztalugi, farby, pędzle i wyruszyć do pobliskiego lasu, parku bądź nad rzekę.
W okresie Młodej Polski artyści szczególnie upodobali sobie góry i łatwo ulegali pięknu ośnieżonych szczytów, tak jak chociażby Julian Fałat słynący z zimowych pejzaży. Artyści obcując z bezmiarem natury mogli doświadczyć różnych uczuć – samotności, bezradności, ale też wolności. Mogli zajrzeć w głąb własnej duszy. Zimowe, ośnieżone pola były też sporym wyzwaniem formalnym jeśli chodzi o malarstwo.
Malarstwo pejzażowe było również sposobem na zapisywanie wspomnień podczas odbywanych podróży. Edwarda Okunia (Wodospad z Włoch) tak zachwyciły Włochy oraz śródziemnomorska roślinność i przytulone do górskich zboczy miasteczka, że postanowił osiedlić się tam na dłużej.