Aleksander Szturman (1869-1944)

Aleksander Szturman urodził się 18 kwietnia 1869 r. w Petersburgu. W 1888 r. ukończył pierwsze męskie gimnazjum w Warszawie. Edukację artystyczną pobierał w warszawskiej Klasie Rysunku. Następnie przez dwa lata uczęszczał do Szkoły Rysunku Odeskiego Towarzystwa Miłośników Sztuk Pięknych. Naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu rozpoczął w 1890 r., tam też poznał Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego. Pasjonował się astronomią, filozofią, malarstwem zachodnioeuropejskim i architekturą. Tytuł artysty III klasy uzyskał w październiku 1895 roku, wówczas wyjechał do Warszawy.

W latach 1896-1899 jego prace pojawiały się na ekspozycjach Towarzystwa Wspierania Artystów Plastyków. W 1898 r. podjął roczne studia w prywatnej szkole Antona Ažbego w Monachium. Do Petersburga powrócił w 1900 r. Uczestniczył tam w „Wiosennych Wystawach”, organizowanych w salach Akademii. Od 1903 do 1906 r. był nauczycielem kaligrafii i rysunku w ogólnokształcącej szkole Teniszewa. Był również jednym z założycieli Nowego Społeczeństwa Artystów (HOX) i do 1917 r. współorganizował co najmniej 10 wystaw zbiorowych. Przez 10 lat, od 1912 r., nauczał w Akademii Sztuki w Penzie. Przyjmując zaproszenie od Ferdynanda Ruszczyca, w 1923 r., artysta przeniósł się do Wilna. Podjął tam pracę starszego asystenta w katedrze malarstwa pejzażowego Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego. W tym czasie odbywał liczne podróże, między innymi do Włoch, Belgii, Niemiec i Anglii, które utrwala na barwnych pejzażach. W 1934 r. wystawił swoje obrazy na wystawie Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków w Wilnie. Zmarł na atak serca 12 lutego 1944 r. Spoczął na cmentarzu na Antokolu w Wilnie. x 9,8 x 2 cm.

Przystań rybacka w Wenecji, 1912 r., płótno, olej, 42 x 27,5 cm
MB/S/1988

Fragment Wenecji, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 48,5 x 50 cm
MB/S/2021

Uliczka w Sienie, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 50,5 x 38,5 cm
MB/S/2004

Kościół Św. Franciszka w Asyżu, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 28 x 42 cm
MB/S/2027

Fragment uliczki, 1. ćwierć XX w., płótno, olej, 29 x 30 cm
MB/S/1979

Uliczka w Konstantynopolu, 1. ćwierć XX w., płótno, olej, 56 x 35 cm
MB/S/2000

Kościół Św. Anny i Bernardynów w Wilnie, początek XX w., płótno, olej, 50 x 42 cm
MB/S/2029

Motyw z Kazimierza, początek XX w., płótno, olej, 30 x 42,5 cm
MB/S/1986

Przedwiośnie. Motyw tatrzański, 1927 r., płótno, olej, 31,5 x 41 cm
MB/S/1990

Giewont, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 29 x 48 cm
MB/S/2062

Pagórkowaty teren poprzecinany ogrodzeniami i pasmami zielonych drzew. W centralnej części, pod daszkami, stoją trzy stogi siana. Niebo błękitno – białe.
Pagórkowaty teren poprzecinany ogrodzeniami i pasmami zielonych drzew. W centralnej części, pod daszkami, stoją trzy stogi siana. Niebo błękitno – białe.

Pejzaż górski, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 32 x 41 cm
MB/S/2057

Pejzaż górski, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 30,5 x 49 cm
MB/S/2063

Pejzaż górski, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 17,5 x 42,5 cm
MB/S/2077

Skupisko drzew w kolorach jesieni: ugru, brązu i zieleni. Pnie drzew szare z pasami czerni. Między drzewami kręta droga.
Skupisko drzew w kolorach jesieni: ugru, brązu i zieleni. Pnie drzew szare z pasami czerni. Między drzewami kręta droga.

Drzewa jesienią, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 42,5 x 29,5 cm
MB/S/2051

Trzy stogi siana stoją na ściernisku. W tle pola w różnych odcieniach zieleni, ugru i żółci.
Trzy stogi siana stoją na ściernisku. W tle pola w różnych odcieniach zieleni, ugru i żółci.

Snopy na polu, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 28 x 51,5 cm
MB/S/1998

Fragment jasnych zabudowań pałacowych z czerwonym dachem w otoczeniu zieleni i wody.
Fragment jasnych zabudowań pałacowych z czerwonym dachem w otoczeniu zieleni i wody.

Fragment pałacu, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 32 x 43,5 cm
MB/S/2070

Fragment kanału z mostem. Po prawej i lewej zwarta zabudowa oświetlona mocnym światłem.
Fragment kanału z mostem. Po prawej i lewej zwarta zabudowa oświetlona mocnym światłem.

Motyw z Wenecji, 1939 r., płótno, olej, 40,5 x 32,8 cm
MB/S/1976

Zwarta zabudowa wiejska na wzgórzu, kremowe ściany z dwuspadowymi dachami. Po prawej szara ulica. W tle błękitne niebo.
Zwarta zabudowa wiejska na wzgórzu, kremowe ściany z dwuspadowymi dachami. Po prawej szara ulica. W tle błękitne niebo.

Widok Sieny, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 54,5 x 70 cm
MB/S/2031

Jasnokremowa bryła kościoła. Widok od strony dziedzińca z krużgankami. Po lewej wysoka wieża. W tle czyste niebieskie niebo.
Jasnokremowa bryła kościoła. Widok od strony dziedzińca z krużgankami. Po lewej wysoka wieża. W tle czyste niebieskie niebo.

Kościół Św. Franciszka w Asyżu, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 45,5 x 55,5 cm
MB/S/2059

Oświetlona ulica otoczona zabudową. Obraz malowany krótkimi pociągnięciami pędzla.
Oświetlona ulica otoczona zabudową. Obraz malowany krótkimi pociągnięciami pędzla.

Motyw z Turcji, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 42 x 32,5 cm
MB/S/1980

Widok ulicy. Po lewej jasne zabudowania z otwartymi okiennicami.
Widok ulicy. Po lewej jasne zabudowania z otwartymi okiennicami.

Domy w Kazimierzu, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 60 x 90 cm
MB/S/2012

Oracz prowadzi woły na polu. Ponad ziemią gęste ciemne chmury. Namalowane szkicowo.
Oracz prowadzi woły na polu. Ponad ziemią gęste ciemne chmury. Namalowane szkicowo.

Szkic wg „Ziemi” F. Ruszczyca, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 70 x 90 cm
MB/S/2076

Fragment mostu z balustradą nad kanałem. Na drugim planie gęsta zabudowa miejska. W tle ciemnoniebieskie niebo.
Fragment mostu z balustradą nad kanałem. Na drugim planie gęsta zabudowa miejska. W tle ciemnoniebieskie niebo.

Fragment Wenecji, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 45 x 60 cm
MB/S/2081

Góralska chata w otoczeniu łąk i pól. W tle góry i białe niebo.
Góralska chata w otoczeniu łąk i pól. W tle góry i białe niebo.

Motyw z Podkarpacia, początek XX w.-1939 r., płótno, olej, 31,5 x 48 cm
MB/S/1997

Fragment miasta z kościołem i więżą kościelną. W tle błękitne niebo. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla.
Fragment miasta z kościołem i więżą kościelną. W tle błękitne niebo. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla.

Kościół Św. Franciszka w Asyżu, płótno, olej, 48 x 35,5 cm
MB/S/1994