Rzeźba Ceramiczna

Prezentowane rzeźby pochodzą z okresu twórczości Alfonsa Karnego zaczynającego się w połowie lat 50. XX w., kiedy to artysta odchodzi od finezyjnych i romantycznych brązów, a zaczyna tworzyć formy obłe, ciężkie i masywne głównie wypalane w ceramice o gładkich powierzchniach i kształtach. Dominują podobizny wybitnych postaci z dziedziny nauki, polityki, kultury i sztuki.

Głowa mężczyzny z krótkimi włosami, twarz pociągła. Otwarte oczy, długi regularny nos, duże szerokie usta, częściowo przysłonięte wąsami, krótka broda. Rzeźba przy nosie oraz ustach zabarwiona na czerwono.
Głowa mężczyzny z krótkimi włosami, twarz pociągła. Otwarte oczy, długi regularny nos, duże szerokie usta, częściowo przysłonięte wąsami, krótka broda. Rzeźba przy nosie oraz ustach zabarwiona na czerwono.

Głowa Vincenta van Gogha, 1955 r., terakota wypalana,70 x 40 x 45,5 cm
MAK/S/50

Jedna z pierwszych ceramicznych rzeźb Alfonsa Karnego.

Głowa mężczyzny z łysiną na czole oraz włosami zaczesanymi do tyłu. Szeroko rozstawione otwarte oczy oraz brwi uniesione do góry. Twarz regularna z lekko odstającymi uszami oraz wąskimi, zamkniętymi ustami.
Głowa mężczyzny z łysiną na czole oraz włosami zaczesanymi do tyłu. Szeroko rozstawione otwarte oczy oraz brwi uniesione do góry. Twarz regularna z lekko odstającymi uszami oraz wąskimi, zamkniętymi ustami.

Jan Parandowski, ok. 1955 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 56 x 40 x 43 cm
MAK/S/112

Głowa mężczyzny o owalnych kształtach z łysiną, oczy otwarte, podniesione brwi, duży nos, usta lekko uśmiechnięte. Widoczny zarys kości policzkowych oraz policzków, gruba szyja.
Głowa mężczyzny o owalnych kształtach z łysiną, oczy otwarte, podniesione brwi, duży nos, usta lekko uśmiechnięte. Widoczny zarys kości policzkowych oraz policzków, gruba szyja.

Głowa Mieczysława Michałowicza, 1957 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 55 x 31 x 36 cm
MAK/S/23

Głowa łysego mężczyzny, twarz pociągła, krótkie wąsy oraz broda. Oczy otwarte, szerokie zamknięte usta, uszy lekko odstające, gruba szyja.
Głowa łysego mężczyzny, twarz pociągła, krótkie wąsy oraz broda. Oczy otwarte, szerokie zamknięte usta, uszy lekko odstające, gruba szyja.

Głowa Stanisława Noakowskiego, 1960 r., ceramika wypalana, 47 x 27 x 31 cm
MAK/S/14

Stanisław Noakowski (1867-1928) profesor warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych – nauczyciel Alfonsa Karnego.

Głowa starszego mężczyzny o smukłej twarzy z włosami zaczesanymi do tyłu, duże brwi i wąsy oraz krótko przystrzyżona broda, nos prosty, przylegające uszy.
Głowa starszego mężczyzny o smukłej twarzy z włosami zaczesanymi do tyłu, duże brwi i wąsy oraz krótko przystrzyżona broda, nos prosty, przylegające uszy.

Głowa Josepha Conrada-Korzeniowskiego, 1961 r., ceramika wypalana, 61 x 34 x 42 cm
MAK/S/4

Owalna głowa starszego mężczyzny, oczy lekko przymrużone, szeroki nos, usta otwarte, lekko zarysowane uszy, gruba szyja.
Owalna głowa starszego mężczyzny, oczy lekko przymrużone, szeroki nos, usta otwarte, lekko zarysowane uszy, gruba szyja.

Ernest Hemingway II., ok. 1961 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 54 x 33 x 37 cm
MAK/S/48

Hemingway był jednym z ulubionych pisarzy Alfonsa Karnego. Pierwszy portret Hemingwaya rzeźbiarz stworzył w 1956 r. po przeczytaniu opowiadania „Stary człowiek i morze”. Poznanie kolejnych powieści pisarza zaowocowało powstaniem następnych wersji tej rzeźby, za każdym razem nieco innej. Do 1972 r. Karny stworzył ich dziesięć.

Głowa młodego mężczyzny, na głowie marynarska czapka, pociągła twarz, uszy przyległe z widocznym kolczykiem w prawym uchu, zamknięte usta, mały nos, przymrużone oczy, długa szyja. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.
Głowa młodego mężczyzny, na głowie marynarska czapka, pociągła twarz, uszy przyległe z widocznym kolczykiem w prawym uchu, zamknięte usta, mały nos, przymrużone oczy, długa szyja. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.

Marynarz z kolczykiem, 1962 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 55 x 24 x 30 cm
MAK/D/25

Praca inspirowana postacią marynarza z ORP „Orzeł”. W tworzeniu polewy artysta wykorzystał złoto płatkowe.

Głowa starszego mężczyzny ze zmarszczkami na czole i brwiami uniesionymi do góry, gęste włosy średniej długości zaczesane do tyłu, widoczne zakola, szeroki nos, oczy zamknięte, oraz gęste, krótkie wąsy, uszy częściowo przykryte włosami.
Głowa starszego mężczyzny ze zmarszczkami na czole i brwiami uniesionymi do góry, gęste włosy średniej długości zaczesane do tyłu, widoczne zakola, szeroki nos, oczy zamknięte, oraz gęste, krótkie wąsy, uszy częściowo przykryte włosami.

Albert Einstein, 1962 r., ceramika wypalana, 70 x 45 x 53 cm
MAK/S/17

Głowa starszego mężczyzny o pociągłej twarzy, stercząca grzywka, otwarte oczy z wyraźnie zaznaczonymi powiekami, przylegające uszy. Szeroki, krótki nos, duże lekko otwarte usta. Wąsy i gęsty zarost na całej brodzie.
Głowa starszego mężczyzny o pociągłej twarzy, stercząca grzywka, otwarte oczy z wyraźnie zaznaczonymi powiekami, przylegające uszy. Szeroki, krótki nos, duże lekko otwarte usta. Wąsy i gęsty zarost na całej brodzie.

Henri de Toulouse Lautrec, 1963 r., ceramika (glina z cementem), wypalana, 66 x 39 x 37 cm
MAK/S/46

Owalna głowa łysego mężczyzny w podeszłym wieku. Okrągłe okulary, przylegające uszy, krótki, szeroki nos, wąsy, zarost na całej brodzie.
Owalna głowa łysego mężczyzny w podeszłym wieku. Okrągłe okulary, przylegające uszy, krótki, szeroki nos, wąsy, zarost na całej brodzie.

Głowa Henryka Jordana, 1964 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 65 x 36 x 40 cm
MAK/S/21

Głowa mężczyzny z krótkimi włosami zaczesanymi do tyłu, widoczne zakola. Prawa brew uniesiona do góry, oczy otwarte, uszy przylegające, nos prosty, usta zamknięte z kącikami ust skierowanymi do dołu, dołeczek w brodzie. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.
Głowa mężczyzny z krótkimi włosami zaczesanymi do tyłu, widoczne zakola. Prawa brew uniesiona do góry, oczy otwarte, uszy przylegające, nos prosty, usta zamknięte z kącikami ust skierowanymi do dołu, dołeczek w brodzie. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.

Autoportret II, 1969 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 54 x 31 x 42 cm
MAK/S/40

Powojenny autoportret wykonany przez Karnego w wersji ceramicznej z wykorzystaniem złota płatkowego zatopionego w polewie.

Głowa mężczyzny o smukłej twarzy z dużym, szerokim nosem. Gęste włosy średniej długości zasłaniające uszy, czoło częściowo przykryte grzywką, otwarte oczy, długi prosty nos, usta zamknięte, Widoczny zarys kości policzkowych. Rzeźba pokryta polewą w kolorze czerwonym.
Głowa mężczyzny o smukłej twarzy z dużym, szerokim nosem. Gęste włosy średniej długości zasłaniające uszy, czoło częściowo przykryte grzywką, otwarte oczy, długi prosty nos, usta zamknięte, Widoczny zarys kości policzkowych. Rzeźba pokryta polewą w kolorze czerwonym.

Głowa Mikołaja Kopernika, 1970 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 43 x 34,5 x 31 cm
MAK/S/52

Prezentowana rzeźba to wersja ceramiczna głowy Kopernika wykonanej w brązie w 1963 r.

Głowa młodej kobiety z długimi falowanymi włosami oraz przymrużonymi oczami. Małe usta oraz nos, owalna twarz, uszy częściowo przykryte włosami.
Głowa młodej kobiety z długimi falowanymi włosami oraz przymrużonymi oczami. Małe usta oraz nos, owalna twarz, uszy częściowo przykryte włosami.

Głowa Pielęgniarki, 1971 r., kamionka wypalana, patynowana, 59 x 28 x 42 cm
MAK/S/39

Rzeźba małego dziecka w pozycji siedzącej. Ręce złączone oparte na ugiętej prawej nodze. Lewa noga uniesiona do góry na wysokość klatki piersiowej, wciśnięta pomiędzy ręce. Okrągła buzia, na czubku sterczące włosy, otwarte oczy i usta, lekko odstające uszu, mały nos. Cała rzeźba pokryta różnobarwną polewą.
Rzeźba małego dziecka w pozycji siedzącej. Ręce złączone oparte na ugiętej prawej nodze. Lewa noga uniesiona do góry na wysokość klatki piersiowej, wciśnięta pomiędzy ręce. Okrągła buzia, na czubku sterczące włosy, otwarte oczy i usta, lekko odstające uszu, mały nos. Cała rzeźba pokryta różnobarwną polewą.

Po zjedzeniu konfitur, po 1972 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 54 x 29 x 25 cm
MAK/S/36

Rzeźba nawiązuje do jarmarcznych gipsowych figur – kiczowatych, pokrytych różnokolorową, wybłyszczoną farbą.

Głowa starszego mężczyzny z łysiną na czole oraz włosami zaczesanymi do tyłu. Zmarszczki nad brwiami, oczy otwarte z opuchniętymi powiekami. Długi szeroki nos, gęste wąsy, pod dolną wargą mała przystrzyżona bródka. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.
Głowa starszego mężczyzny z łysiną na czole oraz włosami zaczesanymi do tyłu. Zmarszczki nad brwiami, oczy otwarte z opuchniętymi powiekami. Długi szeroki nos, gęste wąsy, pod dolną wargą mała przystrzyżona bródka. Cała rzeźba pokryta płatkami złota.

Ignacy Jan Paderewski, 1974 r., ceramika wypalana, szkliwiona, 50 x 42 x 52 cm
MAK/S/70

Portret Paderewskiego w wersji ceramicznej z wykorzystaniem złota płatkowego zatopionego w polewie.