Rzeźby z brązu

Prezentowana kolekcja jest najbardziej okazałym elementem wystawy stałej Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego. W jej skład wchodzą przede wszystkim portrety osób zasłużonych dla kultury i nauki, które rzeźbiarz szczególnie cenił. Są to głównie popiersia artystów (m.in. F. Chopina, A. Gierymskiego, L. Solskiego, czy M. Kotarbińskiego), polityków (S. Starzyńskiego, K. Pułaskiego), a także naukowców (prof. J. Czochralskiego, prof. J. Łukasiewicza). Dodatkowo kolekcję wzbogacają portrety osób, które Karny znał osobiście – są to wizerunki powstańców warszawskich „Łączniczki Joli” oraz „Dzidka”.

Część kolekcji tworzą również autoportrety artysty. Najwcześniejszy zakupiony do zbiorów datowany jest na lata 30. XX w. (MAK/S/71). Cechuje go geometryzacja formy, dość często wykorzystywana przez rzeźbiarzy wywodzących się z pracowni prowadzonej przez prof. Tadeusza Breyera w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie.

Na szczególną uwagę zasługuje również zakupiona w 1963 r., jedyna w zbiorach, pełnofigurowa rzeźba A. Karnego pt. „Skakanka”. Obiekt ten powstał w 1930 r., a w 1931 został wyróżniony na wystawie „Sport w sztuce”. Pierwotnie rzeźba była Wielką Nagrodą dla Najlepszego Sportowca Roku. Stanowiła również element wystroju palarni transatlantyku MS „Piłsudski”.

Rzeźba nagiej dziewczynki przygotowującej się do skoku przez skakankę. Ręce i nogi lekko ugięte, włosy średniej długości zaczesane do tyłu z kucykiem, twarz lekko uśmiechnięta, drobny biust. Rzeźba stoi na niskiej podstawce w kształcie sześcianu.
Rzeźba nagiej dziewczynki przygotowującej się do skoku przez skakankę. Ręce i nogi lekko ugięte, włosy średniej długości zaczesane do tyłu z kucykiem, twarz lekko uśmiechnięta, drobny biust. Rzeźba stoi na niskiej podstawce w kształcie sześcianu.

Skakanka, 1930 r., brąz, odlew, wysokość: 125,0 cm, szerokość: 36,5 cm, głębokość: 23,0 cm
MAK/S/1

Popiersie starszego mężczyzny z krótkimi włosami zaczesanymi do góry, widoczne zakola, duże otwarte oczy, przylegające uszy, gęste brwi, szerokie wąsy, broda średniej długości. Usta zasłonięte przez wąsy i brodę. Popiersie ukazane bez ramion.
Popiersie starszego mężczyzny z krótkimi włosami zaczesanymi do góry, widoczne zakola, duże otwarte oczy, przylegające uszy, gęste brwi, szerokie wąsy, broda średniej długości. Usta zasłonięte przez wąsy i brodę. Popiersie ukazane bez ramion.

Portret Arpada Chowańczaka, 1944 r., brąz, odlew, wysokość: 80,0 cm, szerokość: 33,5 cm, głębokość: 39,0 cm
MAK/S/2

Głowa młodego mężczyzny z bujnymi, zaczesanymi do tyłu włosami. Twarz pociągła, wysokie czoło, lekko przymrużone oczy, długi nos, zamknięte usta. Uszy częściowa przysłonięte przez włosy. Na szyi widoczne „Jabłko Adama”. Rzeźba stoi na podstawie składającej się z dwóch granitowych czarnych sześcianów różnej wielkości.
Głowa młodego mężczyzny z bujnymi, zaczesanymi do tyłu włosami. Twarz pociągła, wysokie czoło, lekko przymrużone oczy, długi nos, zamknięte usta. Uszy częściowa przysłonięte przez włosy. Na szyi widoczne „Jabłko Adama”. Rzeźba stoi na podstawie składającej się z dwóch granitowych czarnych sześcianów różnej wielkości.

Portret Fryderyka Chopina, 1950 r., brąz, odlew, wysokość: 90 cm, szerokość: 39 cm, głębokość: 42 cm
MAK/S/3

Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, sterczącymi do góry, widoczne zakola, gęste brwi oczy przymrużone, uszy przylegające, uwydatnione policzki, nos długi, szeroki w dolnej części. Gęste wąsy zasłaniające górną wargę i krótka broda.
Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, sterczącymi do góry, widoczne zakola, gęste brwi oczy przymrużone, uszy przylegające, uwydatnione policzki, nos długi, szeroki w dolnej części. Gęste wąsy zasłaniające górną wargę i krótka broda.

Portret Miłosza Kotarbińskiego, 1933-1934 r., brąz, odlew, wysokość: 54 cm, szerokość: 28 cm, głębokość: 31 cm
MAK/S/5

Głowa mężczyzny z gęstymi, bujnymi włosami średniej długości, zaczesanymi do tyłu. Widoczne zakola, uniesione brwi, oczy otwarte, uszy zasłonięte przez włosy, wystające kości policzkowe, długi prosty nos, usta zamknięte, wydatny podbródek, broda wygolona na policzkach i podbródku.
Głowa mężczyzny z gęstymi, bujnymi włosami średniej długości, zaczesanymi do tyłu. Widoczne zakola, uniesione brwi, oczy otwarte, uszy zasłonięte przez włosy, wystające kości policzkowe, długi prosty nos, usta zamknięte, wydatny podbródek, broda wygolona na policzkach i podbródku.

Portret Adama Mickiewicza, 1950 r., brąz, odlew, wysokość: 70 cm, szerokość: 47 cm, głębokość: 30 cm
MAK/S/6

Lekko pochylona głowa mężczyzny w średnim wieku z krótkimi włosami i widoczną łysiną, oczy otwarte, długi wąski nos, uszy przylegające, wąskie zamknięte usta, zaznaczony zarys wąsów.
Lekko pochylona głowa mężczyzny w średnim wieku z krótkimi włosami i widoczną łysiną, oczy otwarte, długi wąski nos, uszy przylegające, wąskie zamknięte usta, zaznaczony zarys wąsów.

Portret Stefana Starzyńskiego, 1961 r., brąz, odlew, wysokość: 48,0 cm, szerokość: 32,0 cm, głębokość: 40,5 cm
MAK/S/7

Niewielkich rozmiarów głowa mężczyzny z prostymi włosami sięgającymi ramion. Na głowie korona. Oczy otwarte, długi wąski nos, zamknięte usta z uwydatnioną dolną wargą. Wokół szyi ozdobny kołnierz od królewskiej szaty. Rzeźba stoi na niskiej, drewnianej podstawce w kształcie sześcianu.
Niewielkich rozmiarów głowa mężczyzny z prostymi włosami sięgającymi ramion. Na głowie korona. Oczy otwarte, długi wąski nos, zamknięte usta z uwydatnioną dolną wargą. Wokół szyi ozdobny kołnierz od królewskiej szaty. Rzeźba stoi na niskiej, drewnianej podstawce w kształcie sześcianu.

Portret Władysława Jagiełło, 1973 r., brąz, odlew, wysokość: 29,0 cm, szerokość: 18,5 cm, głębokość: 16,5 cm
MAK/S/8

Głowa mężczyzny w średnim wieku z włosami zaczesanymi do góry, widoczne zakola. Twarz pociągłą, oczy otwarte, zapadnięte policzki, długi, prosty nos, szerokie wąsy, długa średniej długości broda. Wokół szyi postawiony kołnierz, pod brodą mucha. Popiersie jest bez rąk.
Głowa mężczyzny w średnim wieku z włosami zaczesanymi do góry, widoczne zakola. Twarz pociągłą, oczy otwarte, zapadnięte policzki, długi, prosty nos, szerokie wąsy, długa średniej długości broda. Wokół szyi postawiony kołnierz, pod brodą mucha. Popiersie jest bez rąk.

Portret Aleksandra Gierymskiego, 1953-1954 r., brąz, odlew, wysokość: 100,0 cm, szerokość: 52,5 cm, głębokość: 47,5 cm
MAK/S/9

Głowa mężczyzny w średnim wieku z łysiną na czole, zachowana część włosów zaczesana do tyłu, twarz owalna, uszy przylegające, nos prosty krótki, oczy otwarte, usta zamknięte, wąsy krótkie. Rzeźba stoi na granitowej podstawce koloru czarnego.
Głowa mężczyzny w średnim wieku z łysiną na czole, zachowana część włosów zaczesana do tyłu, twarz owalna, uszy przylegające, nos prosty krótki, oczy otwarte, usta zamknięte, wąsy krótkie. Rzeźba stoi na granitowej podstawce koloru czarnego.

Portret Henryka Wołkowicza, 1972 r., brąz, odlew, wysokość: 44,0 cm, szerokość: 29,5 cm, głębokość: 33,0 cm
MAK/S/10

Głowa mężczyzny w średnim wieku. Twarz owalna, włosy średniej długości zaczesane do tyłu, widoczne zakola, gęste brwi uniesione do góry, oczy lekko przymrużone, uwypuklone policzki, wyraźnie zarysowane kości policzkowe, przylegające uszy, prosty szeroki nos, usta zamknięte z uwypukloną dolną wargą, dołeczek w podbródku
Głowa mężczyzny w średnim wieku. Twarz owalna, włosy średniej długości zaczesane do tyłu, widoczne zakola, gęste brwi uniesione do góry, oczy lekko przymrużone, uwypuklone policzki, wyraźnie zarysowane kości policzkowe, przylegające uszy, prosty szeroki nos, usta zamknięte z uwypukloną dolną wargą, dołeczek w podbródku

Portret Władysława Broniewskiego, ok. 1969 r., brąz, odlew, wysokość: 68,0 cm, szerokość: 38,0 cm, głębokość: 45,5 cm
MAK/S/11

Głowa starszego mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, widoczne zakola, zmarszczone czoło, gęste brwi, oczy otwarte, nos prosty, uszy lekko odstające, wąskie, zaciśnięte usta, na szyi widoczne „Jabłko Adama”, długa, wąsko zakończona szyja, połączona z granitową, sześcienną podstawą.
Głowa starszego mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, widoczne zakola, zmarszczone czoło, gęste brwi, oczy otwarte, nos prosty, uszy lekko odstające, wąskie, zaciśnięte usta, na szyi widoczne „Jabłko Adama”, długa, wąsko zakończona szyja, połączona z granitową, sześcienną podstawą.

Portret Ludwika Solskiego, 1944 r., brąz, odlew, wysokość: 75 cm, szerokość: 28 cm, głębokość: 33 cm
MAK/S/12

Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, wysokie czoło, oczy przymrużone, nos długi prosty, uszy przylegające, usta wąskie z wydatną dolną wargą. Rzeźba umieszczona na sześciennej podstawie z napisem „Artur Rubinstein”.
Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, wysokie czoło, oczy przymrużone, nos długi prosty, uszy przylegające, usta wąskie z wydatną dolną wargą. Rzeźba umieszczona na sześciennej podstawie z napisem „Artur Rubinstein”.

Portret A. Rubinsteina, 1961 r., brąz, odlew, wysokość: 86,0 cm, szerokość: 40,5 cm, głębokość: 53,5 cm
MAK/S/18

Głowa starszego mężczyzny, na czole łysina, włosy zaczesane w przedziałek, brwi uniesione, oczy otwarte, garbaty nos, gęste, szerokie wąsy. Rzeźba stoi na sześciennej, drewnianej, niskiej podstawce.
Głowa starszego mężczyzny, na czole łysina, włosy zaczesane w przedziałek, brwi uniesione, oczy otwarte, garbaty nos, gęste, szerokie wąsy. Rzeźba stoi na sześciennej, drewnianej, niskiej podstawce.

Portret Artura Górskiego, 1942 r., brąz, odlew, wysokość: 45 cm, szerokość: 22 cm, głębokość: 29 cm
MAK/S/20

Głowa mężczyzny z krótkimi włosami i wysokim czołem. Uszy lekko odstające, oczy otwarte, nos falisty, krótkie wąsy, usta zamknięte, podbródek wysunięty z zaznaczonym dołeczkiem.
Głowa mężczyzny z krótkimi włosami i wysokim czołem. Uszy lekko odstające, oczy otwarte, nos falisty, krótkie wąsy, usta zamknięte, podbródek wysunięty z zaznaczonym dołeczkiem.

Portret Henryka Kołodziejczyka, ok. 1940 r., brąz, odlew, wysokość: 46 cm, szerokość: 26 cm, głębokość: 30 cm
MAK/S/26

Rzeźba nagiego, trzynastomiesięcznego, raczkującego dziecka. Okrągła twarz, na czole kosmyk włosów sterczący do góry, oczy otwarte, mały nos, uszy lekko odstające, otwarta buzia. Lewa ręka oparta na okrągłym przedmiocie. Fakturowana podstawa rzeźby.
Rzeźba nagiego, trzynastomiesięcznego, raczkującego dziecka. Okrągła twarz, na czole kosmyk włosów sterczący do góry, oczy otwarte, mały nos, uszy lekko odstające, otwarta buzia. Lewa ręka oparta na okrągłym przedmiocie. Fakturowana podstawa rzeźby.

Gdy miałem 13 miesięcy, 1938 r., brąz, odlew, wysokość: 47,0 cm, szerokość: 30,0 cm, głębokość: 46,5 cm
MAK/S/35

Głowa mężczyzny w średnim wieku. Włosy krótkie zaczesane do góry, uniesione brwi, otwarte oczy, nos falisty, pełne usta, liczne zmarszczki na twarzy, duże lekko odstające uszy, szyja krótka. Głowa lekko przechylona w prawą stronę.
Głowa mężczyzny w średnim wieku. Włosy krótkie zaczesane do góry, uniesione brwi, otwarte oczy, nos falisty, pełne usta, liczne zmarszczki na twarzy, duże lekko odstające uszy, szyja krótka. Głowa lekko przechylona w prawą stronę.

Portret Juliusza Kaden-Bandrowskiego, 1943-1944 r., brąz, odlew, wysokość: 55 cm, szerokość: 27 cm, głębokość: 34 cm
MAK/S/37

Głowa młodej kobiety z wysokim czołem. Smukła twarz, włosy średniej długości, zaczesane do tyłu, delikatne brwi, oczy przymrużone, drobny prosty nos, usta pełne, długa wąska szyja. Prawe ucho odsłonięte, lewe częściowo zasłonięte włosami. 
Głowa młodej kobiety z wysokim czołem. Smukła twarz, włosy średniej długości, zaczesane do tyłu, delikatne brwi, oczy przymrużone, drobny prosty nos, usta pełne, długa wąska szyja. Prawe ucho odsłonięte, lewe częściowo zasłonięte włosami. 

Portret Basi, 1954 r., brąz, odlew, wysokość: 53,0 cm, szerokość: 28,5 cm, głębokość: 32,0 cm
MAK/S/41

Głowa dziewczyny, o delikatnej urodzie, z upiętymi z tyłu włosami, zaczesanymi w warkocz. Wysokie czoło, oczy otwarte, małe, lekko odstające uszy, drobny nos, usta pełne, długa szyja. Popiersie przedstawione bez rąk.
Głowa dziewczyny, o delikatnej urodzie, z upiętymi z tyłu włosami, zaczesanymi w warkocz. Wysokie czoło, oczy otwarte, małe, lekko odstające uszy, drobny nos, usta pełne, długa szyja. Popiersie przedstawione bez rąk.

Łączniczka Jola, 1940-1941 r., brąz, odlew, wysokość: 39,5 cm, szerokość: 19,0 cm, głębokość: 24,0 cm
MAK/S/42

Głowa mężczyzny w średnim wieku z wysokim czołem i krótkimi włosami. Cienkie, proste brwi, oczy otwarte, duży, prosty nos. Widoczne przylegające uszy, szerokie, gęste wąsy oraz zarys zarostu na brodzie. Szyja krótka zakończona łączeniem z drewnianą prostopadłościenną podstawą. 
Głowa mężczyzny w średnim wieku z wysokim czołem i krótkimi włosami. Cienkie, proste brwi, oczy otwarte, duży, prosty nos. Widoczne przylegające uszy, szerokie, gęste wąsy oraz zarys zarostu na brodzie. Szyja krótka zakończona łączeniem z drewnianą prostopadłościenną podstawą. 

Portret Wacława Sieroszewskiego, 1941 r., brąz, odlew, wysokość: 41,5 cm, szerokość: 26,0 cm, głębokość: 30,0 cm
MAK/S/43

Głowa mężczyzny w średnim wieku, widoczne zakola, włosy zaczesane do góry, zmarszczone czoło, brwi uniesione do góry, przymrużone oczy, falisty duży nos. Uszy lekko odstające, usta pełne z szerszą dolną wargą, lekko wystający podbródek, krótka szyja, widoczne „Jabłko Adama”. Popiersie przedstawione bez rąk.
Głowa mężczyzny w średnim wieku, widoczne zakola, włosy zaczesane do góry, zmarszczone czoło, brwi uniesione do góry, przymrużone oczy, falisty duży nos. Uszy lekko odstające, usta pełne z szerszą dolną wargą, lekko wystający podbródek, krótka szyja, widoczne „Jabłko Adama”. Popiersie przedstawione bez rąk.

Kawał drania, 1945 r., brąz, odlew, wysokość: 74,0 cm, szerokość: 45,0 cm, głębokość: 35,5 cm
MAK/S/55

Głowa mężczyzny w średnim wieku z wysokim czołem, włosy średniej długości ułożone do tyłu. Delikatne brwi, duże szeroko otwarte oczy, prosty nos, małe uszy. małe wąsiki, zamknięte, pełne usta. Rzeźba przedstawiona wraz z fragmentem dawnego ubioru. 
Głowa mężczyzny w średnim wieku z wysokim czołem, włosy średniej długości ułożone do tyłu. Delikatne brwi, duże szeroko otwarte oczy, prosty nos, małe uszy. małe wąsiki, zamknięte, pełne usta. Rzeźba przedstawiona wraz z fragmentem dawnego ubioru. 

Portret Kazimierza Pułaskiego, 1956 r., brąz, odlew, wysokość: 64 cm, szerokość: 47 cm, głębokość: 47 cm
MAK/S/57

Głowa mężczyzny w średnim wieku z włosami średniej długości zaczesanymi do tyłu. Widoczne wysokie czoło, przymrużone oczy, usta pełne, duży garbaty nos, szyja ukryta pod kołnierzem, uszy zasłonięte włosami. Popiersie z widocznym fragmentem ubioru, surduta i muchy.
Głowa mężczyzny w średnim wieku z włosami średniej długości zaczesanymi do tyłu. Widoczne wysokie czoło, przymrużone oczy, usta pełne, duży garbaty nos, szyja ukryta pod kołnierzem, uszy zasłonięte włosami. Popiersie z widocznym fragmentem ubioru, surduta i muchy.

Portret Fryderyka Chopina, 1950 r., brąz, odlew, wysokość: 78,0 cm, szerokość: 45,5 cm, głębokość: 47,5 cm
MAK/S/58

Głowa młodego mężczyzny z zakolami oraz krótkimi włosami, wąskimi brwiami, falistym nosem, pełnymi ustami z szerszą dolną wargą, wystającym podbródkiem i krótką szyją.
Głowa młodego mężczyzny z zakolami oraz krótkimi włosami, wąskimi brwiami, falistym nosem, pełnymi ustami z szerszą dolną wargą, wystającym podbródkiem i krótką szyją.

Autoportret, 1930 r., brąz, odlew, wysokość: 44 cm, szerokość: 28 cm, głębokość: 34 cm
MAK/S/71

Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, czoło wysokie, gęste brwi, uszy przylegające, widoczne zmarszczki, nos falisty, usta pełne, wąsy, krótka szyja.  
Głowa mężczyzny z włosami zaczesanymi do tyłu, czoło wysokie, gęste brwi, uszy przylegające, widoczne zmarszczki, nos falisty, usta pełne, wąsy, krótka szyja.  

Portret prof. Jana Łukasiewicza, 1938 r., brąz, odlew, wysokość: 52 cm, szerokość: 32 cm, głębokość: 35 cm
MAK/S/72

Głowa młodej kobiety o delikatnej urodzie z włosami zaczesanymi do tyłu, wysokie czoło, delikatne brwi, przymrużone oczy, długi, prosty nos. Rzeźba stoi na drewnianej podstawce z metalową tabliczką z napisem „BEATRICE”
Głowa młodej kobiety o delikatnej urodzie z włosami zaczesanymi do tyłu, wysokie czoło, delikatne brwi, przymrużone oczy, długi, prosty nos. Rzeźba stoi na drewnianej podstawce z metalową tabliczką z napisem „BEATRICE”

Beatrice, 1941 r., brąz, odlew, wysokość: 51 cm, szerokość: 24 cm, głębokość: 30 cm
MAK/S/73

Głowa mężczyzny w średnim wieku z krótkimi, zaczesanymi do tyłu włosami. Na twarzy widoczne liczne zmarszczki, czoło wysokie, brwi gęste, oczy otwarte, prosty nos, uszy przyległe, mały wąsik, wąskie, zaciśnięte usta. Rzeźba stoi na granitowej sześciennej podstawce. 
Głowa mężczyzny w średnim wieku z krótkimi, zaczesanymi do tyłu włosami. Na twarzy widoczne liczne zmarszczki, czoło wysokie, brwi gęste, oczy otwarte, prosty nos, uszy przyległe, mały wąsik, wąskie, zaciśnięte usta. Rzeźba stoi na granitowej sześciennej podstawce. 

Portret prof. Jana Czochralskiego, l. 40. XX w., brąz, odlew, wysokość: 57,0 cm, szerokość: 30 cm, głębokość: 36,5 cm
MAK/S/103

Głowa młodego chłopaka z gęstymi włosami zaczesanymi do góry. Wąskie brwi, otwarte oczy, prosty nos, uszy przyległe, usta pełne z szerszą dolną wargą, szyja długa. Popiersie przedstawione bez rąk.
Głowa młodego chłopaka z gęstymi włosami zaczesanymi do góry. Wąskie brwi, otwarte oczy, prosty nos, uszy przyległe, usta pełne z szerszą dolną wargą, szyja długa. Popiersie przedstawione bez rąk.

Portret Dzidka, 1940 r., brąz, odlew, wysokość: 56,5 cm, szerokość: 27,0 cm, głębokość: 27,0 cm
MAK/S/107