Muzeum od początku swego istnienia kompletuje materiał ikonograficzny z terenu Bielska Podlaskiego oraz powiatu bielskiego od k. XIX wieku do czasów współczesnych (1989) w postaci: fotografii, pocztówek, rodzinnych kolekcji fotograficznych, fotografii legitymacyjnych, fotografii mieszkańców miasta, fotografii wykonanych przez bielskich fotografów i zakłady fotograficzne z przełomu XIX i XX wieku, okresu międzywojennego i późniejsze. Wśród zdjęć pozyskanych do kolekcji fotograficznej bielskiego Oddziału Muzeum Podlaskiego znajdują się takie perełki, jak najstarsza w zbiorach, pochodząca z roku 1895 fotografia „cabinet portrait”, przedstawiająca podpułkownika rosyjskiej armii, wykonana w jednym z pierwszych zakładów fotograficznych działających w mieście, należącym do Fiszela Golcmana. Ponadto zbiór wyróżniają fotografie z atelier Zydrańskiego, Botkowskiego czy mającego swój epizod w Bielsku znanego litewskiego fotografa Aleksandra Juraszajtisa, a także pierwsze znane nam widokówki Kapłańskiego i Radzilewskiego, wykonane jeszcze przed I wojną światową. Należy tu również wymienić zbiór pocztówek autorstwa M. Witkowskiego stanowiących nieocenione źródło wiedzy na temat tkanki miejskiej Bielska w okresie międzywojennym. Także unikalny charakter ma zbiór szklanych negatywów wykonany przez tego fotografa, zawierających ujęcia charakterystycznych miejsc Bielska Podlaskiego z 1934 roku. W niepozornym tekturowym pudełku znajdował się niezwykły skarb – 16 szklanych płytek zawierających m.in. ujęcia charakterystycznych miejsc Bielska Podlaskiego z 1934 roku, autorstwa M. Witkowskiego. To nie lada gratka dla miłośników fotografii. Szklane negatywy z Bielska już same w sobie są rzeczą niespotykaną na rynku kolekcjonerskim, a dodatkowo stanowią matrycę najpopularniejszych pocztówkowych ujęć miasta z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Witkowski był nie tylko fotografem, ale również właścicielem sklepu ze sprzętem radiowym i fotograficznym mieszczącym się przy ulicy Mickiewicza w Bielsku Podlaskim. Wyróżniał się w dziedzinie fotografii miejskiej, a z jego zdjęć emanuje autentyczne zainteresowanie miastem, przestrzenią urbanistyczną oraz tętniącym w nim życiem.