Fragment zabytkowego pomieszczenia z brązowymi ścianami, tapetami i piecem. Na podstawach stoją rzeźby Alfonsa Karnego. Przedstawiają głowy znanych Polaków, na przykład Wacława Sieroszewskiego, Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego.

Alfons Karny OPUS VITAE

Ekspozycja stała ukazuje prace Alfonsa Karnego, reprezentujące poszczególne etapy jego drogi twórczej, część biograficzną, rekonstrukcję aneksu mieszkalnego i pracowni oraz kolekcję artysty, na którą składają się między innymi zbiory: rzeźby, malarstwa, ceramiki i zabytkowych mebli.

W części biograficznej możemy zobaczyć: fotografie Białegostoku J. Sołowiejczyka z 1897 r., zdjęcia z okresu służby wojskowej Karnego (1920) i studiów w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w pracowni prof. T. Breyera oraz dyplomy za osiągnięcia artystyczne z 1935 i 1937 r. Uzupełnieniem tej części wystawy są pierwsze prace artysty: rysunki ze scenami rodzajowymi, drzeworyty – portrety między innymi Stefana Żeromskiego, Władysława Reymonta, Józefa Piłsudskiego, rzeźby z okresu akademickiego: Kazik, Józef Piłsudski czy Autoportret.

W neorenesansowym holu mieści się Galeria Portretów Wielkich Polaków – są to wizerunki postaci, które rzeźbiarz uwiecznił w hołdzie za ich zasługi dla Ojczyzny. Znajdują się tu m. in. wykonane głównie w brązie, granicie i marmurze portrety: Adama Mickiewicza, Fryderyka Chopina, Ignacego J. Paderewskiego, Romualda Traugutta, Stefana Starzyńskiego, Władysława Sikorskiego, Aleksandra Gierymskiego, Jana Śniadeckiego, Mikołaja Kopernika.

Na ekspozycji zobaczymy również rzeźby ceramiczne – efekt odejścia artysty od brązu na rzecz nowych materiałów. Prezentowane portrety pokryte są różnego rodzaju polewami, szkliwem, a także płatkami złota.

W kolejnej sali umieszczono nietypową kolekcję masek pośmiertnych, ukazującą twarze ważnych postaci kultury, do których należą: Fryderyk Chopin, Lew Tołstoj, Tadeusz Breyer, Konstanty I. Gałczyński, Julian Tuwim czy Leopold Staff.

Ważnym elementem ekspozycji jest rekonstrukcja warszawskiej pracowni rzeźbiarza i aneksu mieszkalnego zaaranżowanych na podstawie zachowanej dokumentacji fotograficznej. W pracowni znajdują się oryginalne elementy wyposażenia: kawalety, narzędzia rzeźbiarskie, formy do odlewów, gipsowe portrety i studia form rzeźbiarskich oraz skrzynia na glinę – prezent od prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego.

Aneks mieszkalny wypełniają meble, prace S. Noakowskiego, T. Czyżewskiego, zbiór porcelany (głównie z niemieckich manufaktur) i ceramiki artystycznej warszawskiej grupy „ŁAD”. Jedno z pomieszczeń zostało przeznaczone na prezentację fragmentu kolekcji dzieł sztuki gromadzonej przez Alfonsa Karnego. Składają się na niego: przykłady dawnego malarstwa niemieckiego, ceramika (m.in. fajanse z Delftu), zabytkowe meble oraz małe formy rzeźbiarskie. Ekspozycję zamyka Skakanka z 1930 r. – najsłynniejsze dzieło artysty.